Elektronikus számlafizetés

Foltányi Tamás (FHB), Forrai Péter (OTP), Kovács Zoltán (Díjnet), Turny Ákos (Budapest Bank), Veress Sándor (T-Systems)

Foltányi Tamás

EBPP? East Bali Powerty Project? Evidence Based Policy and Practice? Effelsberg-Berkeley Pulsar Processor? Effective Black Parenting Program? Az Electronic Bill Presentment and Payment egy olyan kényelmes szolgáltatás, amit korunk technológiai háttere hazánkban szinte mindenki számára elérhetővé tesz, illetve tenne, ha tehetné. Az EBPP elterjedése helyett azonban csak azt állapíthatjuk meg szomorúan, hogy megint és újra nem sikerült több szektor meghatározó szereplőinek egy jó ügy érdekében összefogni.

De hisz ebben idehaza nincs semmi meglepő! Vegyük például a bankkártya elfogadást, az sokkal egyszerűbb és régebbi történet, mint az EBPP, visszanyúlik a 90-es évek elejére! A történetiségtől és az érintett szereplők szerepétől függetlenítve a dolgot, nyugodtan elmondhatjuk 2009 vége felé, hogy nem sok olyan ország van a környezetünkben, ahol két helyi bank között a bankkártya tranzakciók, például egy ATM tranzakció megjárja a külhont, hogy a VISA vagy a MASTERCARD hálózatán keresztül jusson el a másik félhez, amiért természetesen fizetünk. Mindezt ahelyett, hogy belföldi tranzakció lévén a hazai bankok saját körben intéznék el. Ehhez persze anno a bankkártya hőskorában vagy azóta(!) meg kellett volna egymással állapodni… Ehhez képest az EBPP olyan fiatal, s annyival bonyolultabb a sok szereplő miatt, hogy azon csodálkozhatnánk csak igazán, ha már működne Magyarországon. Vagyis semmi baj, nem szabad feladni, zsenge dolog ez még…..

Forrai Péter

Úgy gondolom, hogy ezt a kérdést nem lehet feltenni "az OTP vagy nem az OTP szemszögéből". Itt egyszerűen arról van szó, hogy nem tud a magyar valóság elszakadni a sárga csekk mániától. Nem sikerült - de szerintem nem is történt érdemi erőfeszítés - az embereket átterelni a posta sorbanállásról a korszerűbb és rendszerszinten olcsóbb megoldásra. Miért?

• mert nincs ennek kultúrája és nagyon lassan haladunk előre. Az ebpp konszolidátorok száma 3-ról kettőre csökkent, de ők is versenytársak és nem alternatívák az ügyfélnek.

• mert a bankok sem csatlakoztak ehhez a két szolgáltatóhoz, egyedül az OTP internetbankja van összekötve a rendszerekkel

• mert a csatlakozott szolgáltató vállalatok száma is alacsony és ameddig egy csekkel el kell menni a postára, addig mindegy, hogy egyet vagy ötöt ad fel ott az ember,

• mert torz a dístruktúra. Az ügyfélnek az kerül a legtöbbe, ha a korszerűbb megoldást (direkt debitet) választja - aminek jellemzően van díja -, míg a posta csekk számára - legalábbis látszólag - ingyenes.

• mert Magyarországon lehet olyan reklám a XXI. században, hogy fizessen csekken, mert az jó

Hogy ezen okok közül melyik a súlyosabb? Azt mindenki nyilván másként látja, de hát szóljon erről (is) a beszélgetés.

Kovács Zoltán

Nehéz egy szolgáltatásról ránézésre eldönteni, hogy éppen most csecsemő korban van vagy már felnőtt, csak kicsit éretlen. Főleg ha úgyanúgy viselkedik mint a társai. Ez a helyzet az ebpp szolgáltatással is. Ha valaki azért csinál ilyet, mert azzal a sárga csekk temetését szeretné megrendezni, akkor valószínűleg nem lesz hamar sikerélménye. Ha azonban azért, mert a szolgáltatási palettájába beleillik és 3-5 év múlva egy 5%-10%-os piaci penetrációra számít, annak van értelme ebbe a piacba invesztálnia. Nyugat-Európában nincs sárga csekk és ugyanúgy fejlődik a piac mint nálunk. Voltak korai próbálkozások Magyarországon, de ennek a piacnak az igazi elindulásáról csak 2007-től beszélhetünk. Ennyi idő alatt 100.000-t meghaladó regisztrált felhasználó született, 10 feletti nagy közüzem csatlakozott a futó rendszerekhez, a fizetési módok széles tárházát lehet igénybe venni és 2010-ben további közüzemek, telekom cégek és bankok csatlakozása várható. A csecsemők a várakozásoknak megfelelően fejlődnek, reméljük érett felnőtt lesz belőlük. Ez nagyrészt a konferencián résztvevő döntéshozókon múlik. Izgalmas beszélgetésre számítok!

Turny Ákos

Évek óta sokan és sokat beszélnek az elektronikus számlákról és az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokról, , mint a közeljövő egyik nagyon komoly üzleti lehetőségéről. A piacon ott az összes érdekelt szereplő, s kerülgetik is egymást már jó ideje, valahogy mégsem látszik milyen előrelépés, fejlődés a témában. Próbáljuk meg kideríteni a itt a beszélgetésen mi lehet ennek az oka...

Veress Sándor

Az elektronikus számlamegjelenítési és fizetési szolgáltatás, azaz a Távszámla alapgondolata, hogy a számlát ne papíron, hanem elektronikus formában juttassa el ahhoz, akinek a számla szól.

A Magyar Telekom szerepe az elektronikus számlaprezentáció piacán kettős, egyrészt, mint a Távszámla szolgáltatás egyik legnagyobb igénybevevője erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a Magyar Telekom által kibocsátott havi több millió számlának minél nagyobb hányadát sikerüljön a XXI. századi technológián keresztül, elektronikus úton kibocsátani és eljuttatni ügyfelei számára. Másrészt a Távszámla szolgáltatás üzemeltetőjeként, számlakibocsátó szervezetek számára is vonzó lehetőséget kínál, hiszen a Számlakibocsátó a Távszámla segítségével egyszerűsítheti, felgyorsíthatja folyamatait, és nem utolsó sorban postai és nyomtatási költséget takaríthat meg.

A számlák befogadása, azok nyilvántartása kezelése az üzleti ügyfelek számára komoly terhet jelent. Az elektronikus számla szolgáltatás használatával ezek a terhek jelentősen mérsékelhetők – pl. számlák fizikai tárolása, iktatása, kontírozása. Ezek az ügyfelek a Távszámla szolgáltatás révén számláik befogadását egyszerűsíthetik, és ez által is jelentős költségeket takaríthatnak meg.

A lakosság elsősorban a távközlési és közüzemi számláinak egyszerű, tranzakciódíj mentes kifizetésére használhatja a Távszámlát. Ilyenkor a Távszámla rendszerhez csatlakozott számlakibocsátó, a jövőben nem postai úton küldi számláit, hanem a Távszámla internetes oldalán teszi elérhetővé regisztrált ügyfelei számára. A lakosságnak nyújtott Távszámla alapszolgáltatások ingyenesek.

Az elektronikus számla elterjesztésében a Magyar Telekom komoly részt kíván felvállalni, edukációs kampányokkal szeretné a szolgáltatást megismertetni, az elektronikus számlára való áttérést vonzó, folyamatos piaci ajánlatokkal kívánja megvalósítani.

Nyomtatható verzió