Mobilparkolási kerekasztal

Bányai Tamás (Vodafone), (EME), Drozdy Győző (Pannon), Pukler Gábor (Magyar Telekom)

Bányai Tamás

Mobilparkolás az Ügyfelek szemével: mit tanultunk eddig a szolgáltatásról és magunkról? A mobilparkolás szolgáltatás volt az első olyan mobilvásárlási kereskedelmi szolgáltatás, melyet Magyarországon a három mobilszolgáltató egyszerre indított, szoros együttműködésben. Az eddigi eredmények igazolták a modell életképességét.

Drozdy Győző

A mobilkereskedelmi (mCommerce) szolgáltatások hazánkban történő elterjedése egy újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett, amikor 2009. március 2-án, mintegy 5 év előkészítő munka után, az Eme Zrt., a Pannon, a Magyar Telekom és a Vodafone közös együttműködése révén elindult a MobilParkolás. A szolgáltatás jelenleg Budapesten és az alábbi 23 vidéki városban vehető igénybe: Ajka, Badacsonytomaj, Balatonfüred, Debrecen, Eger, Gyöngyös, Hódmezővásárhely, Kaposvár, Keszthely, Kiskunhalas, Miskolc, Mosonmagyaróvár, Nagykanizsa, Ózd, Szekszárd, Székesfehérvár, Szentendre, Szombathely, Szolnok, Tapolca, Vác, Veszprém, Zalaegerszeg.

A mobil parkolás ügyfelek által történő használata nem volt teljesen új, hiszen a szóban forgó városok legnagyobb részében már lehetett mobiltelefonnal fizetni az Eme Zrt. egységes parkolási díjfizetési rendszerén, vagy más parkolás szolgáltatók megoldásain keresztül, amelyekhez előzetes regisztrációra és előre feltöltött egyenlegre volt szükség. Az új szolgáltatás ettől elérően egyszerűbben, előzetes regisztráció nélkül, a mobil szolgáltatónál lévő egyenleg terhére teszi lehetővé a szolgáltatás hanghívással, vagy SMS-ben történő igénybevételét. A parkolás díja a számlás előfizetéssel rendelkező ügyfelek esetében a havi telefonszámlában jelenik meg, míg kártyás előfizetőknél azonnal levonásra kerül a feltöltött (univerzális) egyenlegből.

Ez az innovációs lépés lehetővé tette, hogy ezentúl valóban bárki, aki mobiltelefonnal rendelkezik, zökkenőmentesen és előzetes ügyintézés nélkül tudjon parkolójegyet váltani mobiltelefonja segítségével.

A rendszer nagyon egyszerűen és logikusan működik. A parkolás megkezdésekor, a legegyszerűbb kizárólag az autó rendszámát elküldeni SMS-ben a díjfizető órákon feltüntetett telefonszámra, ezzel a parkolás elindul, amelyről a felhasználó SMS-ben kap tájékoztatást. A leállítás ugyan ilyen egyszerűen történik, az ügyfélnek a STOP szót kell elküldeni arra a telefonszámra, amin a parkolást elindította, de a Pannon és a Magyar Telekom ügyfelei a *181# USSD kód felhívásával, díjmentesen is jelezhetik a rendszer felé parkolásuk végét. Az első SMS-ben történt parkolást követően még könnyebbé válik a szolgáltatás igénybevétele, hiszen lehetőség van egyszerűen, a parkoló automata felhívásával elindítani, valamint leállítani a parkolást. A mobil parkolójegy megvásárlásakor az autó rendszáma egy központi adatbázisban kerül tárolásra, így a parkolóőrök elektronikus úton, kézi készülékeik segítségével ellenőrzik a gépjárműhöz tartozó parkolás érvényességét. A környezetbarát MobilParkolás használatával az autósok – akár magánemberként, vagy üzletemberként – pénzt és időt takaríthatnak meg, hiszen nem kell apróról gondoskodni, nem áll fenn a túlfizetés lehetősége, és egy elhúzódó ügyintézés, vagy tárgyalás esetén sem kell a büntetéstől tartani.

A MobilParkolást felhasználó ügyfelek száma folyamatosan bővül, amelyet az egyszerű, regisztráció nélkül történő igénybevétel és a szolgáltatásba folyamatosan bekapcsolódó új települések is elősegítenek. Jelenleg is több önkormányzattal és parkolási társasággal folynak egyeztetések, így bízunk abban, hogy még az év végéig tovább bővül a mobil parkolást lehetővé tevő települések száma.

Pukler Gbor

EME és más parkolási megoldások. A mobil parkolási rendszer működése operátori szempontból. Ügyfélelőnyök (kényelem, biztonság, lefedett városok). A szolgáltatás sikeressége. Operátori felelősség a felmerülő problémák kezelésében. Jövőbe tekintés, lehetséges fejlesztési irányok

Nyomtatható verzió