Célkeresztben a virtuális jegy

Bauer János (Volán), Kormányos László (MÁV)

Bauer János

A VOLÁNBUSZ Zrt. az elmúlt években folyamatosan alakította ki új, korszerű értékesítési csatornáit.

Internetes jegyértékesítés megvalósítása a nemzetközi közlekedésben

• Megvalósítás 2004. szeptember, ezzel úttörő fejlesztés

• Célok: Versenyképes szolgáltatás fapadosokkal szemben. A jegy megvásárlásának lehetősége földrajzi korlátok nélkül

• Jellemzők: Budapesti felszállás, Speciális kedvezmények (korlátozott darabszámban), Fizetés dombornyomott, ill. internet kártyával, Jegyek átvétele előzetesen, check-in során

• Tapasztalatok: Fokozatos volumennövekedés, részarány kb. 20 %

Belföldi távolsági közlekedés: 2007 augusztus

• Előfeltétel: integrált elővételi rendszer (ELIN)

• Célok: Szolgáltatási színvonal növelése, Helyfoglalás biztosítása, Pénztárak tehermentesítése, különösen csúcsidőben

• Jellemzők: Felszállás végállomáson (helyfoglalás miatt), Felszállás utas által kinyomtatott jeggyel, Retourjegy lehetséges

• Tapasztalatok: Fokozatosan növekvő volumen. Nagy értékesítési darabszám pénteken, ünnepek előtt à cél: helyfoglalás

Fejlesztési célok: Nemzetközi jegyértékesítés integrálás IIR-be, E-ticketing kialakítása, Felszállás lehetősége köztes megállóból (nemzetközi, belföldi egyaránt), Internetes bérletértékesítés

Kormányos László

A MÁV-START Zrt. 2008. június 16-án indította el internetes jegyértékesítési rendszerét, amely rövid időn belül kedveltté vált az utasok körében. Az elmúlt időszakban közel 200 000 vásárlási tranzakció során 440.000 db jegyet vásároltak az utasok, a regisztrált és aktivált felhasználók száma 82.000 fő.

Az internetes jegyértékesítési rendszerben az egyszeri regisztrációhoz e-mail címre, valamint internetes fizetésre alkalmas bankkártyára van szükség. A kiválasztott útvonalhoz és utazási paraméterekhez a fizetést követően egy 10 számjegyű kód tartozik, amely az állomásokon (jelenleg 40 helyszínen, vidéki és fővárosi forgalmnagy forgalmúas pályaudvarokon) elhelyezett jegykiadó kioszkokon biztosítja a menetjegy átvételét.

A MÁV-START Zrt. az utazóközönség magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében további funkció- és csatornabővítést tervez az e-Ticket rendszeren. Az internetes jegyértékesítés újabb fejlesztési szakaszában a bankkártyás fizetés mellett mobiltelefon-egyenleg terhére is lehet majd vonatjegyet vásárolni. A fejlesztés része, hogy a telefonos ügyfélszolgálaton, a MÁVDIREKT-en keresztül is lehetséges lesz a jegyvásárlás. A közeljövőben a jelenlegi internetes jegyértékesítési rendszerbe integráltan nemzetközi vonatjegyek megvásárlására is lehetőség nyílik.

Az internetes jegyértékesítés elindítása óta cél az ún. „virtuális jegy” bevezetése. A vasúti személyszállítás tekintetében ez a teljes körű hozzáférhetőség megteremtését és a menetjegyátvétel mellőzését jelenti. A „virtuális jegy” bevezetésének alapfeltétele a fedélzeti, zárt ellenőrzési rendszer teljes körű megvalósítása. A virtuális jegy alatt a mobiltelefonon keresztül megvásárolható menetjegyet és az „otthon nyomtatott” menetjegyet egyaránt értjük. A MÁV-START Zrt. tervezett fejlesztéseivel törekszik arra, hogy az értékesítési felületek és a fizetési csatornák bővítésével az utazóközönség egyre szélesebb köre számára tegye lehetővé az elektronikusan megvásárolható jegyekhez történő hozzáférést, valamint a jegyek megváltását.

Nyomtatható verzió